Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Kalau Saidina Umar Al-Khattab lalu jalan nie, syaitan tak kan lalu tempat saidina Umar lalu. Pernah dengar kan? Tapi kalau kita nak lalu jalan nie, syaitan dah buat rumah kat jalan tu, betul tak? Kenapa syaitan takut kat Saidina Umar Al-Khattab? Semalam dalam ceramah Israk Mikraj, Ustaz ada cerita pasal adik beradik syaitan menurut Saidina Umar Al-Khattab.

Menurut Umar Al-Khattab, syaitan ada 9 adik beradik. Setiap adik beradik nie ada tugas masing-masing. Kali nie aku nak kita berkenalan dengan nama-nama syaitan nie, tapi jangan buat kawan pula. hahaha Kenal syaitan nie supaya kita mudah menghindari daripada dihasut olehnya. Insyaallah...

9 adik beradik syaitan :

1. Zalituun : syaitan nie duk kat pasal malam, supermarket dan tempat beli belah. Tugas dia nak suruh kita berbelanja berlebihan (membazir) dan beli barang yang tak perlu.

2. Wathiin : Syaitan nie pula akan datang kat orang yang dapat musibah supaya orang tu bersangka buruk terhadap Allah S.W.T.

3. A'awan : Tugas syaitan nie menghasut pemerintah, sultan, raja supaya tidak mendekati rakyat, lalai dengan kedudukan, mengabaikan kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat ulama.

4. Haffaf : Syaitan nie adalah kawan baik kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat.

5. Murrah : Merosakkan dan melalaikan orang supaya leka dan lalai dengan muzik hingga lupa kepada Allah S.W.T.

6. Masuud : Syaitan nie duk kat bibir mulut supaya berkata fitnah, gosip, mengumpat dan apa saja penyakit yang keluar dari kata-kata mulut.

7. Daasim : syaitan nie duk kat pintu rumah kita kalau kita tak bagi salam bila masuk rumah. Pastu bila tak bagi salam, syaitan nie akan bertindak suapya terjadi keruntuhan rumahtangga (suami cerai isteri dan sbg).

8. Walahaan : Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia ketika beribadat kepada Allah S.W.T.

9. Lakhuus : syaitan nie merupakan sahabat bagi orang majusi yang menyembah apa/matahari.

Antara 9 adik beradik syaitan tu, cuba la tengok mana satu yang "pernah" dan "masih" menjadi kawan kita. hahahha, kalau dah jadi kawan tu, cepat cepat la berusaha untuk memutuskan tali persahabatan kita dengan syaitan tu.

Kawan baik aku tu nama "murrah" tu. Sapa tahu macam mana nak putuskan tali persahabatan dengan murrah? Jom kongsikan cara nak putus sahabat dengan syaitan-syaitan nie.






2 Komentar:

miza said...

whoooaaaa..ak dengan zalittuuunnn!!!! hahaha btw thanks sharing!nice one!

AceX77 said...

haha,xp2,baiki diri sementara depa kna ikat..,kekeke

Post a Comment

Komentar

About