Allah berfirman bermaksud:

   * ûÓÍ_t6»tƒ tPyŠ#uä (#räè{ ö/ä3tGt^ƒÎ yZÏã Èe@ä. 7Éfó¡tB (#qè=à2ur (#qç/uŽõ°$#ur Ÿwur (#þqèùÎŽô£è@ 4 ¼çm¯RÎ) Ÿw =Ïtä tûüÏùÎŽô£ßJø9$# ÇÌÊÈ  




31. Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu Yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat Ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; Sesungguhnya Allah tidak suka    
akan orang-orang Yang melampaui batas.


(Surah al-Araf, ayat 31)


video



Sabda Rasulullah bermaksud: 
“Tidak ada bekas lebih keji yang diisikan oleh anak Adam daripada perut. Cukuplah bagi anak Adam dengan beberapa suapan yang membetulkan tulang belakangnya dan sekiranya dia terpaksa juga, maka satu pertiga untuk makanannya, satu pertiga untuk minumannya dan satu pertiga untuk nafasnya.”
(Hadis riwayat Tirmizi, Ahmad, Ibnu Majah dan Nasai)


Saidina Umar pernah berkata:
“Jauhi makan berlebihan. Sesungguhnya ia penyebab rosak diri, mewarisi penyakit, menyebabkan malas sembahyang, dan hendaklah kamu menjaga makan, kerana ia paling baik untuk jasad, dan hindarkan daripada berlebih-lebihan, sesungguhnya Allah bencikan orang alim yang gemuk*.”


*gemuk disini adalah lebih kepada kemalasan,tidak semestinya gemuk itu malas


Assalamualaikum...



Salam Ramadhan Al- Mubarak buat semua Umat Islam..sekarang kita telah memasuki bulan yang penuh dengan kerahmatan dan keberkatan..Sekarang ni la mase yang paling sesuai untuk kita berubah dan memperbanyak amalan kita..terdapat banyak kelebihan di bulan yang mulia ni..

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sampaikanlah PesanKu Biarpun Satu Ayat..."

Bulan Ramadan adalah bulan yang diturunkan seribu rahmat oleh Allah S.W.T. kepada manusia untuk memperbanyakkan amal soleh. Selain dari kewajipan berpuasa di siang hari , Rasulullah S.A.W. juga menganjurkan supaya kita dapat mengerjakan solat tarawih sepanjang malam bulan Ramadan. Tarawih jugamembawa maksud ' bersenang-senang atau duduk istirehat '. Jadi solat tarawih itu dilakukan secara bersenang-senang di setiap malam bulan Ramadan.



Sebagaimana yang dinyatakan oleh Rasulullah S.A.W. di dalam sabdanya yang
bermaksud:


Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda : ' Barangsiapa
yang mengerjakan ibadat dan beriman dan perhitungan di bulan Ramadan
diampuni Allah dosanya yang telah lalu '.



Riwayat Bukhari dan Muslim. Di dalam sabdanya yang lain maksudnya:


'Bahawasanya Allah telah mewajibkan puasa Ramadan, dan aku telah mensunahkan berdiri pada malamnya (solat tarawih), kerana mengharapkan akan Allah oleh seseorang iaitu dengan berpuasa pada siang hari dan solat (solat tarawih) pada malamnya, nescaya keluarlah (selamatlah) dia dari dosa seperti dia dilahirkan oleh ibunya' .



Bagi sesiapa yang mengerjakan solat tarawih di sepanjang malam bulan Ramadan akan dijanjikan pahala yang amat besar oleh Allah. Saidina Ali bin Abi Talib Radiallah Anhu pernah bertanya kepada Rasulullah S.A.W., kemudian baginda menjawab 'orang-orang mukmin yang melakukan solat tarawih pada bulan Ramadan akan mendapat kelebihan seperti berikut:




Malam pertama
Dosanya keluar seperti ia baru dilahirkan oleh ibu.

Malam kedua
Dosanya diampuni, begitu juga dosa kedua ibu bapanya jika keduanya itu orang mukmin.

Malam ketiga
Dipanggil oleh malaikat dari bawah Arasy dengan seruan 'mulailah kamu beramal sebab Allah telah mengampuni dosamu yang telah lalu '.

Malam keempat
Pahalanya sama seperti orang yang membaca Kitab Taurat, Injil, Zabur dan Al-Quran.

Malam kelima
Pahala seperti orang yang solat di Masjid al Haram di Mekah, Masjid an Nabawi di Madinah dan Masjid al Aqsa di Palestin.

Malam keenam
Seperti pahala orang yang tawaf di Baitullah, batu-batu serta pasir turut sama memohonkan ampun baginya.

Malam ketujuh
Seperti orang yang hidup pada zaman Nabi Musa dan membantunya hingga dapat mengalahkan Fir'aun dan Haman.

Malam kelapan
Diberi oleh Allah segala apa yang pernah diberikan kepada Nabi Ibrahim.

Malam kesembilan
Seperti pahala beribadat kepada Allah yang dilakukan oleh Nabi Muhammad S.A.W

Malam kesepuluh
Dikurniakan oleh Allah kebaikan di dunia dan akhirat.







Pada suatu hari,ada seorang lelaki bernama Ali terperasan ramai orang di padang merdeka(bukan kerna BERSIH),kemudian beliau pergi kesitu sebab tidak tahu apa2..,

Apabila sampai disana,Ali bertanya orang disitu kenapa mereka berkumpul,dan beliau menyatakan bahawa di situ ada seorang penempak tepat..,Pada masa itu,Ali mula tahu sedikit bahawa disitu ada penembak tepat,tapi untuk memastikan lagi keadaan tersebut,Ali mencelah,mencelah dan mencelah orang ramai,sehingga beliau betol2 tahu bahawa di kerumun ramai itu ada penembak tepat,tapi beliau tidak percaya akan kebolehan nye..,




Kemudian,penembak tepat itu berdiri 5 meter dr assistant beliau dan bersedia menembak epal di atas kepala assistant nye,dengan muke assistant nye yg selamba,pang,epal itu pecah ditembak..,Kemudian,Ali mula percaya akan kebolehan penembak itu..,

Penembak itu kemudiannya berdiri 15 meter untuk menembak epal di atas kepala pembantu yang muke selamba beliau dan sekali lagi epal itu berjaya ditembak..,Riak muka Ali begitu teruja dan beliau betol2 percaya akan kebolehan penembak itu menembak dengan tepat..,

Secara tiba2,penembak itu meminta Ali untuk menjadi volunteer untuk meletakan epal di kepala nya..,Namun,Ali tidak mahu sebab beliau masih tidak yakin..,tp beliau percaya dan tahu akan kebolehan penembak itu..,


Apa perbezaan Ali dan assistant penembak?

Ali ..,

tahu > percaya > tapi tidak yakin

assistant penembak..,

tahu > percaya > yakin

Oleh itu,pengajaran kat sini,walaupon kita tahu dan percaya akan wujudnye alam ini,kejadian syurga dan neraka..,tapi keyakinan sukar dicari dalam diri seseorang..,sebab,sesetngah owg tuh masih xyakin wujud nye semua ini..,namun,percayalah,jika anda mampu meningkatkn iman anda,keyakinan pasti terserlah..,

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Kalau Saidina Umar Al-Khattab lalu jalan nie, syaitan tak kan lalu tempat saidina Umar lalu. Pernah dengar kan? Tapi kalau kita nak lalu jalan nie, syaitan dah buat rumah kat jalan tu, betul tak? Kenapa syaitan takut kat Saidina Umar Al-Khattab? Semalam dalam ceramah Israk Mikraj, Ustaz ada cerita pasal adik beradik syaitan menurut Saidina Umar Al-Khattab.

Menurut Umar Al-Khattab, syaitan ada 9 adik beradik. Setiap adik beradik nie ada tugas masing-masing. Kali nie aku nak kita berkenalan dengan nama-nama syaitan nie, tapi jangan buat kawan pula. hahaha Kenal syaitan nie supaya kita mudah menghindari daripada dihasut olehnya. Insyaallah...

9 adik beradik syaitan :

1. Zalituun : syaitan nie duk kat pasal malam, supermarket dan tempat beli belah. Tugas dia nak suruh kita berbelanja berlebihan (membazir) dan beli barang yang tak perlu.

2. Wathiin : Syaitan nie pula akan datang kat orang yang dapat musibah supaya orang tu bersangka buruk terhadap Allah S.W.T.

3. A'awan : Tugas syaitan nie menghasut pemerintah, sultan, raja supaya tidak mendekati rakyat, lalai dengan kedudukan, mengabaikan kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat ulama.

4. Haffaf : Syaitan nie adalah kawan baik kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat.

5. Murrah : Merosakkan dan melalaikan orang supaya leka dan lalai dengan muzik hingga lupa kepada Allah S.W.T.

6. Masuud : Syaitan nie duk kat bibir mulut supaya berkata fitnah, gosip, mengumpat dan apa saja penyakit yang keluar dari kata-kata mulut.

7. Daasim : syaitan nie duk kat pintu rumah kita kalau kita tak bagi salam bila masuk rumah. Pastu bila tak bagi salam, syaitan nie akan bertindak suapya terjadi keruntuhan rumahtangga (suami cerai isteri dan sbg).

8. Walahaan : Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia ketika beribadat kepada Allah S.W.T.

9. Lakhuus : syaitan nie merupakan sahabat bagi orang majusi yang menyembah apa/matahari.

Antara 9 adik beradik syaitan tu, cuba la tengok mana satu yang "pernah" dan "masih" menjadi kawan kita. hahahha, kalau dah jadi kawan tu, cepat cepat la berusaha untuk memutuskan tali persahabatan kita dengan syaitan tu.

Kawan baik aku tu nama "murrah" tu. Sapa tahu macam mana nak putuskan tali persahabatan dengan murrah? Jom kongsikan cara nak putus sahabat dengan syaitan-syaitan nie.






Biodata musuh kita :-
Nama : Iblis
Tempat kediaman : Hati yang lalai,tempat maksiat dan tempat yang kotor.
Keluarga : Jin, Syaitan dan Thagut.
Tempat kembali : neraka jahanam.
Pangkat : fasiq darjah pertama
Agama : kufur
Tugas : profesor dan pengarah bagi golongan yang menyesatkan hamba Allah
Kerja : Menyuruh kepada kemungkaran dan maksiat serta menyesatkan hamba Allah.
Tempoh khidmat : sehingga kiamat
Modal : Angan-angan
Majlis : pasar-pasar
Tempat kerja : munafiq penghulu akhlak
Keuntungan : sia-sia seperti debu berterbangan
Pakaian : yang tidak menutup aurat
Pasangan hidup : pasangan yang berpakaian tapi telanjang
Sahabat : munafiq
Sumber rezeki : harta yang haram
Janji : menjanjikan kefakiran dan kemiskinan
Cita-cita : mengkafirkan setiap manusia
Perkara yang menyedihkan baginya : banyak sujud kepada Allah
Makanan : daging bangkai ( mengumpat )




About